Larm till företag har genom åren skiljt sig en del från det klassiska hemlarmet. Senaste åren har dock tekniken utvecklats och idag hittar vi flera lösningar, som påminner om hemlarmen, avsedda för företag med olika säkerhetsklassningar. Nu kan även företagets larm övervakas genom en app i mobilen, så att du får en notis om larmet skulle gå eller snabbt behöver skapa en ny användare. Ett effektivt och pålitligt inbrottslarm är en investering som inte enbat fungerar som en brottsförebyggande åtgärd, utan det kan också snabbt detektera och varnar ifall obehöriga tagit sig in i era lokaler vilket gör det till en värdefull säkerhetslösning.
Precis som du inte tummar på kvalitén på dina produkter eller tjänster, så bör du inte heller tumma på larmets kvalité till ditt företag. Det finns flera valmöjligheter när det kommer till larm och de utformas olika beroende på företagets säkerhetskrav och skyddsvärde. Beroende på vilket larmklasskrav du har från ditt försäkringsbolag krävs det särskilda larmslösningar. Larmklassen beror på hur företagets verksamhet ser ut. Syftet med dessa klasser är att etablera en allmän branschstandard för säkerhet. Dessa standarder tas fram av försäkringsbolagen beroende på vilken bransch som företaget är verksamt inom. Verksamheter med högre skyddsvärde kräver oftast en högre larmklass.
Här är några frågor du bör ställa dig när du är på jakt efter ett nytt företagslarm:
Önskar du ett trådlöst eller trådbundet larm? Vid vissa larmklasskrav så krävs det trådbundna lösningar vilket kan vara fördelaktigt att ha koll på om det är som så att lokalerna renoveras innan inflytt. Då kan kablaget döljas snyggt och på så sätt får du en stilren larminstallation.
Vad är larmklasskravet från försäkringsbolaget? Kontakta ditt försäkringsbolag och undersök vad din verksamhet har för larmklasskrav. Det kommer inte bara hjälpa dig i val av typ av larm, utan det kan även sänka din försäkringspremie.
Ska det vara användarvänligt och lättillgängligt? Det kan vara skönt att direkt i mobilen kunna se så allt är larmat när företaget är obemannat, och även få notiser ifall något skulle krångla eller inte fungera som önskat. Flera av dagens företagslarm erbjuder denna möjlighet. Det enda som skiljer sig beroende på om du har ett larmklasskrav eller inte, är möjligheten att kunna larma av anläggningen direkt i mobilen.
Ska larmet kopplas upp mot larmcentral? Av säkerhetsskäl rekommenderat vi att alltid koppla upp larmet mot larmcentral. Då kan väktare agera vid ett eventuellt larm och du kan känna dig lugn. Vi samarbetar med flertalet larmcentraler för att kunna erbjuda den mest kostnadseffektiva lösningen för ditt företag.
På Widesec har vi samarbetat med flertalet företag vad gäller företagslarm. Därför sätter vi alltid ihop kundanpassade lösningar, det blir både säkrare, hållbarare och oftast mer kostnadseffektivt också. Kontakta oss för vidare dialog kring det bästa larmet för ditt företag.
Du kan läsa mer om inbrottslarm för företag i vårt inlägg här: Allt om inbrottslarm för företag.
« Så väljer du rätt kamerabevakningPrecis som du inte tummar på kvalitén på dina produkter eller tjänster, så bör du inte heller tumma på larmets kvalité till ditt företag.
Går du i tankarna att investera i kamerabevakning, eller har du en befintlig anläggning som börjat bli till åren? Här går vi igenom vad som är bra tänka på innan du gör ditt val.